Suomalaiset ravintolat ja niiden viihde ovat kehittyneet muun yhteiskunnan mukana, eikä alueellinenkaan kehittyminen ole siitä eronnut. Mutta miten ravintoloiden palvelut ovat sitten oikeasti muuttuneet. Mitkä muutoksista liittyvät yhteiskunnallisiin muutoksiin ja mitkä teknologian muutoksiin – onko mitään ravintolasektoria, joka ei olisi muuttunut paljon? Ja mitä esimerkiksi tarkoitti se että ns live casino pelit poistuivat ravintoloista muutama vuosi sitten ja nyt niitä sitten pelataan vaikka kotona tai työpaikan kahvitauolla esimerkiksi https://cadabrus.com/fi/games/live-casino pelejä? Ravintoloiden palvelut ovat todellakin viimeisten vuosikymmenten aikana muuttuneet ja tässä artikkelissa avaamme hieman tätä asiaa näiden kahden teeman parista, eli yhteiskunnan ja teknologian kautta.
Yhteiskunnan muutosten vaikutukset ravintoloissa
Yhteiskunnalliset muutokset ovat esimerkiksi sellaisia, kun 90-luvulla ravintolat ja hotellit ajoivat eteenpäin entistä vapaampia aukioloaikoja. Siihen aikaan yökerhot olivat maksimissaan auki klo 03 saakka ja ihmisiä riitti ihan hyvin alkuillasta alkaen. Mutta ravintola-ala halusi enemmän myyntiaikaa, ja vähitellen tuo aukioloaika siirtyi 04:ään ja siitä vielä 05:een – mutta tuliko sitä aktiivista myyntiaikaa todellisuudessa lisää? Asiakkaat nimittäin olivat jo alkaneet viihtyä kodeissa iltaisin pidempään – teknologian uudistukset olivat tavoittaneet aikuiset, ja varsinkin digitaalisten pelien pelaaminen oli tavoittanut aikuiset pelaajat – ja kaiken kaikkiaan aikuisilla nyt oleva entistä pidempi vapaa-aika on tuonut markkinoille paljon aikuisille suunnattuja palveluita, uusia harrastuksia, ja myös niitä digitaalisia pelejä, kuten live casino, autopelit, eurheilun ammunta ja taistelupelit yms.
Yksi iso muutos oli alkanut vaihvihkaa jo 70-luvulla, mutta vasta 90-luvulla alkoi enenemässä määrin ympäri Suomea näkyä etnisiä ravintoloita. Nämä ravintolat mullistivat suomalaisen ruokaravintolakulttuurin ja toivat suomalaisille entistä enemmän valinnanvaraa – myös sen ruokaravintolan suhteen. Ulkomailta Suomeen muuttaneet perustivat luonnollisesti myös iltaravintoloita ja toivat aktiivisesti vaikutteita muualta maailmasta, siellä nähdyistä ravintoloista. Kuka olisi esimerkiksi 90-luvulla voinut uskoa näkevänsä nykyisenlaisia ravintolakokonaisuuksia ruokakauppojen yhteydessä? Siihen totuttiin vähitellen, että uudet kauppakeskukset toivat tullessaan kahviloita ja ravintoloita – Lohjallakin on kolme kauppakeskusta, joista jokainen tarjoaa vähintään yhden ruokaravintolan ja parikin kahvilaa. Kaupunkiin on vuosien varrella asettunut niin kiinalaista, nepalilaista kuin turkkilaista ravintolaa, ja ravintoloita ovat pyörittämässä olleet näiden lisäksi myös kreikkalaisia ja irakilaisia sekä syyrialaisia ravintoloitsijoita – ravintoloiden makumaailmat ovat siis saaneet melkoisesti uusia tuulia vuosikymmenten aikana, ihan paikallisestikin. Tämä yhteiskunnallinen muutos on jatkuvaa. Se näkyy myös siinä, että nykyään itseasiassa suurin osa ravintoloista on Suomeen muuttaneiden yrittäjien vetämiä anniskelu- ja ruokaravintoloita.
Tässä artikkelissa ei oteta kantaa siihen, mihin kaikkeen koronan pahimmat vuodet vaikuttivat, sillä sen yhteiskunnalliset vaikutukset nähdään vasta vuosien päästä, sillä yhä vieläkin se vaikuttaa niin monelle alalle, myös ravintola-alalle, ja varsinkin ravintolaviihteeseen.
Teknologian tuomat muutokset
Teknisesti ravintolat ovat tietenkin muuttuneet, mutta teknologinen muutos on tuonut enemmän muutoksia ravintoloiden markkinointiin, sekä ravintoloiden sisäiseen ohjelmatuotantoon. Esimerkiksi Euroopasta tutut sporttibaarit tulivat Suomeen jo vuosia sitten, mutta nyt ovat tulleet myös varsinaiset ohjelmalliset baarit ja ravintolat, joissa aikuiset asiakkaat voivat valita erilaisista peleistä ajanvietettä ravintolaillan viettoon. Onhan näitä pelejä ollut baareissa ja pubeissa jo aiemminkin, automaattipelit, ja ne vanhat live casino pelipöydät tulivat tutuiksi monille ravintolassa kävijälle, mutta tämän uusimman aktiviteettiaallon mukana on tullut lisää sekä digitaalisia pelipöytiä ja -pelejä, kuin myös ihan aktiivisia, pelattavia seurapelejä. Monet aikuiset ravintolan kohdeasiakkaat ovat aloittaneet vuosien varrella pelata nettipelejä, ja se vie paljon heidän vapaa-ajastaan – jo tämä yksi digitaalisuuden tuonut uusi haaste on vähentänyt omalta osaltaan ihmisten ravintoloissa viettämää aikaa. Sillä aiemmin ravintolaan saatettiin lähteä jo pelkästään siitä syystä, ettei kotona ollut mitään tekemistä, eikä kaveritkaan ehtineet tulla käymään – nykyään tähän tarpeeseen on saatavilla vähintään satoja erilaisia nettipalveluita, virtuaalisia maailmoja, joissa voi tavata aivan uusia kavereita, ja täyttää vapaa-aikaa näiden digitaalisten alustojen tuomilla uusilla palveluilla.
Kukaan 90-luvulla ei olisi voinut kuvitella nykyisiä sosiaalisen median kanavia, saatika sitä, mitä niillä voidaan saada aikaan liittyen ravintolaan omaan markkinointiin ja mainontaan. Lohjallakin on monta ravintolaa, joiden sosiaalisen median kanavia seuraavat tuhannet ihmiset, mutta yllättävän harvat ravintolat kuitenkin kertovat yhtään sen enempää siitä, mitä ne oikeasti tarjoavat ihmisille. Markkinointi ja mainonta perustuu yhä niille 80-luvulla opituille asioille aukioloajoista ja tulevista esiintyjistä. Esiintyjät totta kai tuovat hetkellisiä lisäasiakkaita, mutta eikö ravintoloiden pitäisi nyt oppia oikeasti kertomaan enemmän siitä, mitä he tekevät ja miten – aivan kuten esimerkiksi Lohjan keskustan uusi ravintola Clubhouse Grill on kertonut omista hampurilaisistaan ja niiden tekemisestä. Eikö olisi asiakkaita ajatellen hienoa, nähdä miten se ruoka tehdään, mitä mennään syömään – varsinkin kun se teknisesti on nykyään varsin helposti esitettävissä.
Itse viihde ravintoloissa
Ravintoloiden viihde on perustunut kauan siihen, että ihmiset tapaavat yhdessä paikassa ja nauttivat yhdessä ruokaa ja alkoholia. Iltaan liittyvä yhdessä oleminen on enemmän sitten alkoholiin ja musiikkiin liittyvää, ja musiikki voi tulla esimerkiksi tiskijukan tai livebändin tuottamana – yllättävän vähän on suomalaisissa ravintoloissa käytetty digitaalisuuden sallimia mahdollisuuksia ravintolaviihteessä. Tämä digitaalisuus tullee varmasti muokkaamaan paljonkin ravintoloiden ohjelmaa tulevina vuosina – ja entisestään laajentamaan tarjontaa.